Monsters of Art – rozhovor

moas104

Rozhovor s jednou z nejznámějších crew - MOAS!

Tři slova. MOA. Dánská nejznámější a nejproslulejší graffiti crew. Nedílnou součastí Copenhagenu v 90 letech. Jenom pár lidí ví něco o MOA. Možná jste o nich slyšeli fámy a lži možná taky ne. Za roky co působí přišlo i odešlo mnoho členu. Mins, Fusk, Game, Fire, Mach, Che, Cen, Jake, Les, Moes, Trick, Sabe, Kegr, Sme, Hel, Tower, Keb, Viq a Rew tihle všichni měli tu čest psát tyhle 3 magická písmena. Sestava z roku 2000 je Les, Game, Mach, Kegr a Trick. V tomhle rozhovoru učinkují Mins, Les a Trick.

Začátky

Mins: Já, Fusk, Game a Fire (R.I.P.) březen 1991.Vše začalo jedné noci, když jsme ožralý tegovali prstama na okna. MOA vypadalo dobře a tak to vzniklo. Prvně jsme se jmenovali Mennesker Og Alkohol (Človek a Alkohol), ale neznělo to dost cool, tak jsme to změnili na Monsters of Art a tak to bylo. Měli jsme jednu práci a chteli jsme zbattlovat CS crew (can´t stop), kteří byli králové v té době. Tehdy byli na vrcholu. Chtěli jsme vědet jak daleko mužeme vlastně vůbec zajít a dneska můžu ríct, že se to povedlo.

Les: Já začal malovat, protože malovali nějaký kluci od nás ze školy. Znal jsem Mache od roku 1986. Chodil nějakou dobu do stejné školy jako ja, než ho vyhodili za hulení jointu nebo aspoň to tak říkal. Po pravdě hulili jsme tam spolu, hahaha. Poznavali jsme hodně napůl writerů a zbytek crew jsem poznal přez Mache asi kolem roku 1991 a ke crew jsem se připojil v roce 1993 na Minsove narozeninách. Předtím jsem byl v SRG crew. Byl jsem v kdysi v hodně crews. Nepamatuju si je všechny. Byl jsem zodpovědny za první a jediný wholecar SRG. Dal jsem do SRG hodně energie, ale furt je to pro mě málo. SRG byla taková víc odpočinková, MOA byla pro mě ta pravá crew.

Mins: Rezen mě nejvíc ovlivnil. Nebyl jsem moc na graffiti, ale znal jsem ho přes toys crew a dělal jsem občas vloupávání a podobný kraviny. On hodně skicoval a mě se to začalo líbit. Jednoho dne Rens a Rezen šli udělat piece na nadraží Taastrup a věnovali ho mě, Basekids piece. Chtěl jsem se to taky naučit, tak jsem začal malovat s ním. Prvních 100 piecu jsem jen mu vybarvoval a všechno to začalo v roce 1988. Jednou když jsem malovali, Rezen byl unavenej dělat skoro všechno sám, tak mi dal outlinovku abych udělal outline. Byl jsem ve strašným stresu, ale když se kouknu dneska na tu fotku nejde to poznat. Nebejt jeho tak bych dneska nemaloval. Myslím si, že je supercool writer a není to žadný tajemství.

Trick: Já jsem začal malovat jelikož maloval nějakej kluk Sean na našem baraku. Maloval se Smurfem, Fusem a Comic crew to bylo asi kolem roku 1985. Sledovali jsme to s Jokerem a Twinem. Jezdili jsme všude po Copenhagenu, aby jsme videli Smurfovi věci, bylo mi asi tak 10 let. Já jsem nemaloval, ja měl jen svojí fixu. Pak jsem začal jezdit na skateboardu kolem roku 1988 a začal si dělat sketche a zase jsem se do toho dostal. S Caverem jsme chodili do školy a založili jsme DBP (Doped Brothers Posse) pak jsem potkal Tabu-a (R.I.P.) a ostatní týpky. Ja a Tabu jsme přišli s AOD okolo 1992. Všichni jsme vysedávali na bytě u Valby: Já Mesh, Mins, Les, Game, Tabu a parta dalších asi 20 lidí. Kouřili jsme, koukali na video, chodili bombit, flákali se po nádraží atd. V roce 1995 jsem se připojil k MOA.

Fire

Mins: Fire byl jeden ze 4 původních členů,jeden ze zakladatelů. Vyrůstali jsme spolu a dělali jsem spolu ruzné kraviny, když se na to kouknu nikdy jsme s tím neskončili. On se připojil k nějakým imigrantským gangum. To nebyl moc můj styl. Pak měl štestí a dostal se na školu „Island of Fyn“. Jenže tam se zase připojil k gangu pakistanců. Tím si to všechno zkazil a začal být zavislý na heroinu. Bylo to fakt tragické, byl talentovany. Když jsem ho potkal v Istedgade zeptal jsem se ho jestli je v pořadku a on na to : „Ne, jsem zasranej feťák“. Říkal jsem mu, že to mužem zase vratit jak to všechno bylo a on říkal, že by jsme mohli dát nějakej fresh piece a, že graffiti furt sleduje. Měl silnou vůli a vylečil se ze závislosti a našel si i práci. Když byl na výletě tak se v baru popral s nějakym týpkem kterýmu dal do držky. Bylo to na nějake lodi. Fire si šel pak lehnout do pokoje. Ten typek přišel vyrazil dveře a chtěl mu zlomit nohu jenže Fire se branil a tak ho začal dusit polštařem až do bezvědomí. A pak ho schodil do moře a odešel. Takhle jsem ztratili človeka, který to všechno založil bylo mu 24 let. Ten chlápek co ho zabil dostal 6 nebo 7 let. Měsíc před cestou sme spolu bombili a vypadalo to, že se vratí. Nebejt jeho, asi by dneska nebyla ani tahle crew.

Konkurence

Mins: Pokud o nás lidi nemelou sračky a nepřejíždí nám práce tak s nikým problem nemáme. Máme pár konkurentů. Kdo jde nejvíc nahoru? AIS crew, Cave a jeho lidi. Rozdíl mezi nimi a námi je, že tlačíme na crew ať si udělaj jméno. Když se na to kouknu teď mají lepší prace jak mi. Jenže nepsali pořád AIS zato mi sme psali a pišem pořád MOA, proto máme takový fame. Když všechno vložíš do crew budeš mít stejnej fame jako MOA, možná ješte větší. Takže je berem stejně jako konkurenci. Tohle jmeno tu bude navždy. Slýchávame často, že jsme vandalové a podobný hovna furt a furt dokola. Mužeš se tomu jen smát. Nechápu proč to ty lidi baví říkat.

Les: Kdysi nás zajímalo co o nás lidi říkaj.Byli jsme nasraný na ty lidi co o nás řikali tyhle sračky. Ale čím jsi staří tím víc chapeš, že tě to tolik neobtěžuje.

Mins: Dnešní situace je jiná. Cave traví víc času u pieceu, aby vypadal líp. Za tu dobu mi udělame 4 piece. Jsou ošklive a ty jeho „hoří“. Mají hodně wholecaru, ale jak jsou pěkne? Nebaví mě ten chrom a černá je to moc lehký. Vemeš 5 lidi a za 10 minut máš wholecar, není problem. Težší je udělat pěkný barevný panel. Zůstaneš díl v yardu a udělaš panel, vystínuješ ho a dáš tam 3D a udělaš to prostě se vším všudy. Jsi rád, že máš v blackbooku takhle pěknou práci. Děláme to 10 let. Pro nás jsou tyhle yardy jako legál, protože je známe jako svoje boty. Proto děláme vlaky. Chci dělat zdi, ale přijde mi to moc jednoduché.

Les: Je nám jedno kolik je tam hlídaču. Vždycky pomalujeme vlak. Malujem vždy když hlídači odejdou takže víme kolik na to máme přesně času. Udělame práci i když nemáme moc času. Každej člen crew ma svojí čast práce, kterou dělá.

Mins: Když jdu malovat s Trickem, vidím, že je vždy krok předemnou. Vždycky potřebuješ koukat na někoho a učit se. Nikdy si nemysli, že jsi king. Když Trick dělá outline přide mi to lepší i fotky mi příjdou lepší. Já udělám fillin a stíny. Dobrý je dělat všechno společně, bejt crew. Nidky si nevymýšlím, že jsem byl v yardu 2 a půl hodiny, ale tenhle rok se mi to podařilo. Zní to neuvěřtelně. Udělali jsem 3 panely a nespočetně mnoho throw-upu, Trick, Les a já.

Nová Generace

Trick: Cítím, že to jde kupředu. Znám sebe a svojí historii. Jejich historiie je krátka. Když opustěj fixu a budou se snažit uvidiš jejich jména za 3 roky a mužeš s nima začít spolupracovat.Citím když na to ty lidi maj nebo když na to nemaj. Před několika lety jsem byl na party ve Faelledparken a videl jsem jak tam nějací hoši malujou. Poprosil jsem je o canu a hodil jsem tam tag TRICK MOA a oni na to: „Ty nejsi Trick, Trick nenosí brejle! haha!“ Ja na to: „Cože?“ „Jo, jen jsi zkopíroval jeho tag“. Nerad se bavím s takovýma lidma. Zato tenhle rok na Rosklide festivalu jsem potkal jineho mladeho typka, kterej měl dobrej nazor a byl cool. Strávil jsem tam s ním dost čašu.

Les: Jsou jak posraný krysy. Jsou tak blbý, že každej vidi, že tam malujou. Srát na ně. Když jsem byli děti nebylo normalní být hiphoper. Byli jsem heavy metal a tak podobně.

Mins: Je zbytečný mluvit o něčem čemu nerozumíte. Jsou to míty a lži, neztracejte tím čas. Lidi nemužou mluvit o MOA, protože nás neznaj.Měli by se zabívat sami sebou a svojí crew. Když nás nikdo neotravuje, my taky nikoho neotravujem.

Ostatní Writers

Mins: Rád maluju s Nemaem. Maluje stejně jako my. Typci z VIMu jsou taky cool. Vždycky poslouchaj co maj dělat, na nic se neptaj. Lidi jako Sento jsou jiny. Jdem do yardu řeknu, že na to ma 15 minut, Sabe řekne, že má 10 minut. On nam na to odpoví, že potřebuje tak 30 minut. Maluje strašne pomalu, takže mu musime dělat pozadí a fillin. Mach vetšinou čeká na Senta, je to hodnej člověk, jenže jak jsou policajti od něj 10 metru začína zdrhat taky. Sento zustane sám v yardu a musi utect sám. Další akce s Bluem,Sabeem a se mnou, Sento začal dělat prvně outline a když jsem ja dokončil svůj outline a vybarvil to on teprve dokončil svůj outline. Čekali jsme pak na něj 45 minut. Mach na něj čekal přes hodinu a půl a to ta prace nebyla extra velká jak normálni panel. Hádám, že tadyty práce teď dělaj v Americe. Stejně jak říkal Chintz: „Fuck New York“ tak ja taky říkam: „Fuck New York“ jelikož nepochybuju, že je Evropa víc hardcore, když jde o vlaky a graffiti. V Evropě je hodně vlakových systemů který jsou težší jak New York a jsou mnohem víc pomalovaný než New Yorský metra. Koukni na Chintze, byl tam, udělal oneman wholecar a vyfotil si to za plného provozu! Ví o jejich systemu víc než oni a vždy když přijede do Evropy chce dělat vlaky. Zaslouží si odemě velký respect. Chtěl bych tam jet a udělat metro, to je to co chci a to pro co jsem začal. Seen je „kmotr“ graffiti.

Sny

Mins: Mím snem je každopádně New York. Musíme tam někdy zajet, až budeme mít peníze.

Les: Pro nás nebyl duležitý New York. Vždy v tehle kultůře budou lidi pro které to důležite bude. Vždy jsme chtěli malovat, ale taky jsme chtěli udělat něco v New Yorku. Ale doma mi to příde stejně nejlepší. Wholetrain pro mě byl vždy větší sen než New York.

Les: Chtěl bych malovat se svým synem. Říkám to tak víc pro srandu i když nebude chtít tak je to v pohodě. Miluju ze všeho nejvíc graffiti a budu je malovat ješte hodně let. Stali se nedílnou součásti mě a nevadí mi to. Přestanu s tím jedině pokud už se na to nebudu cítit. Jsem dospělí a mužu si dělat co já budu chtít. Manželce to nevadí, je ráda, že mám hobby.

Trick: Je dobré mít takovéhle hobby. Jinak by jsi byl jeden z dalších co přídou domu a otravujou manželku nebo ji mlatí.

Mins: Stále chci být lepší.

Les: A udělat několik tisíc dalších pieců.

Vzpomínky

Trick: Nejdivočejší vzpomínka je když jsem udělali 8 wholecaru, porpve, pamatuješ si to Lesi? Bylo to šíleny. Pamatuju prvních 7 caru. Říkal jsem si „To není možný, to nemůže být pravda!“. Kouknu se podemě a tam byl pochromovany vlak.Když jsme odchazeli měli jsme chrom všude. Na obličeji, oblečení na botech. Odchazeli jsme jak roboti totalně mrtvý a zfetovaný z výparů.

Les: Pamatuju si jak sme se museli vracet, jelikož nam tam někde chybělo vybarvení.Jak jsme se tam vratili a dodělali to. Pamatuju jak jsme odchazeli a cestou skákali zpívali a řvali jak šílení, haha!

Trick: Ten wholetrain nám zabral hodinu a půl…

Les: Jo a tyhle nový nám zabrali asi tak 2 hodiny bylo tam víc outlineu.

Trick: Ten první byl chytřejší.Rozdělili jsme si barvy,udělali první 4 a odešli jsme. Sledovali jsem pak situaci a šli dodělat další 4.

Mins: U toho noveho jsme udělali chybu.Vzali jsme si všechny barvy s sebou a když nam došli musel jsme pro ně jit dolu.Byl jsem na půl cesty a lidi mi to nosili,haha!Byla to velká malba,113 metrů.

Les: Proto nemám rád když lidi nazývaj wholetrain 4 vagony. Je docela rozdíl mezi 4mi a 8mi vagónama.

Mins: Udělat 4 wholcary tady a další 4 tam je lechký. Udělat 8 vagónů najednou a pak to dobře vyfotit, to je kurva těžký.

Les: Naším dalším cílem by mohlo bejt udělat wholetrain v každým yardu.

Trick: Pamatuju si,že jsem si musel 3x sundavat brejle a čistit si je jelikož byly celé od chromu.“Co to kurva dělaš?“ „Čistim si brejle!“

Les: Pro první práci jsme měli 56 canů a všechno co bylo potřeba.

Mins: Je to největši věc,kterou jsi udělal. Uděláš první 4 vagóny a říkaš si: „Sakra!To je nádhera,ale ješte nám zbývají další 4″.

Mins: Byla to nejšílenější akce s Trickem, pamatuješ si to ?

Trick: No jasný. Chtěli jsme pomalovat ty elektricky boxy a byli tam ostnatý dráty u plotu a velký hroty u vchodu. On pak spandul břichem na ten jeden hrot.Říkal jsem si:“Dopiči a je po něm,co mam dělat?“ a on si k tomu ješte zvrtnul kotník takže nemohl ani chodit.

Mins: Jo, nějak jsem se dostal k zastave busu a říkal jsem Trickovi, že má outline tak ať to doděla. Byl to takový MinsTrick piece.Já jsem ležel na zastávce a lidi kolem mě chodili a já furt krvácel. Trick dokončil práci a vzal mě domů.

S-Trains

Mins: Jsou to takový naše metra. Když jsem poznal Razena S-Train byl nejvetší hardcore, dělalo je málo lidi. Potom když jsi zbombil nejvetší hardcore za týden a byl jsi tam. Každý tě respectoval i za malou věc co tam byla. Dneska musíš udělat 100 wholecarů a 100 panelů. Kdysi jsi udělal 100 tagy a to bylo ono. Dneska máš 1000 writeru.Všichni znaj mě,ale já je neznám.

Normalní Život

Les: Když nemalujem jsme velký fanoušci sportu.

Mins: A šukáme svoje ženský.

Les: Jsme chlapy,ne? Koukáme na fotbal. U graffiti přeci jen nestravíme všechen svůj čas. Když máš auto a víš kam do yardu tak je to otázka 30 minut. Pár nocí stravíš s bandou, ale nevěnuješ tomu všechen čas. Maximalně 3 dny v týdnu. Tak to dělame. Není to přesne načasovaný co, jak a kde, ale je to nedílnou součastí života, je to rutina.

Mins: Jsme velkými fanoušky fotbalu. Na srdci nám leží AB,že Lasi?

Les: Jsme stále dobrý ve sprintu, to víš první na 100 metru,haha! Fotbal jako je jěždění na kole,jako malovaní vlak, nikdy to nezapomeneš.

Mins: Strávili jsme hodně času v dresech AB. Jestli se dostanou do mistrovstí tak udělají wholecar. Nedělám si prdel. Nebo velký Brian Steen je to blázen když hraje. Nehraje pro nic,vyjebavá s protihráčema.

Les: V interviewech říka: „Před fotbalem jsem byl tyran. Kdybych nehrál fotbal, byl bych asi dneska kriminálník.“

Mins: On je týpek.

Popularita

Mins: Nikdy jsem nechtěl být znamý. Dělal jsem to, protože mě to baví. Beru to jako zábavu. My jsme nezačali malovat pro ty co nás znaj, ale aby jsme překonali ostatní crew, které byly lepší než my.

Les: Všichni slyšeli o MOA, když jsme si poprvé uvědomili jak všechny noviny chtějí o nás psát, brali jsme to jako zábavu. A teď jsme v tom. Máme vetší prostor v interviewech, barevné fotky a všechno. To byla bomba, než byli graffiti časáky. Byli jsme na to pyšný – nejvetší noviny v zemi. Jak jsme ale starší uvědomujeme si, že nemůžeme využívat popularitu na všechno, tak jsme s tim skončili a vyhnali je.

Mins: Znáš to. Jeden den, jeden piece, jedna fotka v sešitě, zapomeň, novej piece, nová fotka v sešitě…projiždíš si a nemužeš si ani vzpomenout co to bylo za den. Někdy dávam 20 vlaků za týden, víš co.

Les: Máme fotky skoro všech našich prací. 9 velkých knih,víš co, každá 640 fotek.

Mins: Kdysi jsem si dělal srandu, že každej bude mít svoji knihu.Dneska mi to přide realný, že každej bude mít jednu a budem s je mezi sebou pujčovat.

Fámy

Mins: Fáma bylo to, že každý novej člen MOA musel postoupit ritual a to, že byl zmlacen. Je to naprosto směšné jelikož by pak mezi námi nebylo žádné přatelství.

Les: Je sice pravda, že když jsme ožrali, že nejsme zrovna klidní a tiší hoši, ale přeci jen kamarádství je kamarádství.Nikdy jsme neměli obavy o tom až budem ožralý.

Yardy

Les: Ja si myslím,že když přideš k yardu a máš všude plot, že to je výhoda pro writery. Je divný, že dávaj plot tam kde maj hlídací psy. Samo o sobě je to stupidní. Plot tě akorát před psama ochráni. A ostnatý plot tě nezastaví. Jediný k čemu je to dobrý, že to to na chvili zdrží. A když jsi vevnitř citíš se bezpečněji a víš, že nemaj odkud přijít připadný hlidači.

Les: Když nás honí hlidači, udělame práci buď dřív nebo později, to je specialita. Když máme fillin tak to dodělame určitě. Když máme jen outline tak srát na to.

Mins: Občas když nás nahaní tak se schovám někde yardu a zustanu tam.Sleduju situaci a to co se bude dít. Nebo jsem dělal hlídače a koukal na to co dělaj policajti. Někdy se jen všude rozsvítí světla a to je všechno. Nejhorší je když jsou hlidači ve vlaku a ty si jich předtím nevšimneš. Zavolaj benga, přivedou psy a jsi v prdely. Psi jsou nejhorší. Celej ten nápad, pouštět psy na writery je trapnej. Ty nikomu neubližuješ, ale psi Ti můžou ubližit a mužeš skončit v nemocnici. Oni to neberou jako graffiti, ale jako terroristický čin. Ve světě je hodně hardcoreových vlakových systemu zabezpečenýma před teroristama a podobně, ale writeři stále číhaj ve křoví a malují vlaky. Děti s báglem plným barev poblázní celej system.

Media

Mins: Noviny vždy pišou různý kraviny a lži. Proto se někdy s nima domluvíme a dáme jim svojí verzi. Nikdy s tím nepřestanou. Když skončiš ve vězení,venku bude stejně hodně writeru který budou malovat dál. Nikdy se to nezastaví. Pokud MOA skončí převezme vedení jiná crew a bude to pokračovat. Writeři jsou mladší a mladší, maj o graffiti velkej zajem. Víc než když jsme začínaly my. Noviny píšou, že MOA je gang a podobný hovna. Není to vůbec pravda. Jsme jen parta kamošů, která miluje malovaní, to je všechno. To nemá nic společnýho s gangem. To je fáma, kterou chceme vyvrátit. Když se koukneš na členy MOA, ani jeden z nás nemá žadný odsouzení ani záznam o nasilí. Když maluješ nemáš na většinu věcí vůbec čas. Schanění barev, focení prací, sketchovaní, malovaní a planovaní.

Les: To je to co píšou v těchto dnech noviny, jenom lži. To jenom protože Lennart Faust (napůl vyhlášený „graffitiexpert“) chtěl vydělat nějaké peníze. On je jediný kdo vynesl nějaký informace o graffiti do novin.

Trick: Ale co je z toho pravda ?

Mins: A kde vůbec vzal ty informace? Myslím si, že je to plítvání jeho času, jelikož neví nic o graffiti ani o MOA. Občas je tak zaneprázdněný, že posíla svoje lidi na konference a tak. Jsou to lidi který o graffiti nemaj vůbec páru a neví co se děje. A dostává za to zaplaceno. Dostane 650 dánských korun za hodinu mluvení těch sraček o graffiti. To je tak jednoduché.

Les: Lennart Faust bude povídat hovna o čemkoliv a komukoliv za ty peníze.

Mins: Jedině čemu to pomohlo je, že začalo malovat víc lidi jelikož to bylo v mediích.

Les: V těchto dnech bude obcházet školy a povídat malým dětem o graffiti a ať to nedělají, že je to zakazané.

Mins: No a pro děti to bude ješte víc zajímavé, jelikož je to zakazané. Řekneš jim ať nekouří a oni kouřit začnou, je to pro ně vzrušujicí. Když to není moc nebezpečný a je to vrtušující děti to hned začnou zkoušet. Je to špatný, velmi špatný nápad.

Mins: Nejhorší trest pro graffiti jsou 4 roky vězení, což znamená 3 roky.

Les: My si to všichni uvědomujeme takže se nám to nemůže stát. Nemůžou nám nijak dokázat, že to bylo organizovaný.

Mins: Jen řekni, že jsem dosáhli určitého věku. Kdyby nás chytli, stali bysme se celebritmi, psali by jsme knihy ve vězení, byli v TV pořadech, udělali by jsme film. Bylo by to šílený. Udělali jsme toho hodně, ale pro nás je to furt jen graffiti. Mohl bych být jako Lennart Faust. Počkal bych pár let pak bych vstoupil do medii a vydělal hodne peněz. Jenže to neudělam, maluju s láskou.

Stop Graffiti

Mins: Soren Pind (starosta Copenhagenu) zaplatil strašně moc penez za odstranení graffiti, ale my jsme ho vždy přebili.Víš to je politika. On je politika a chce hrat podle techto pravidel. Lennart Faust je jen človek který na tom vyděláva peníze. Peníze daňových poplatníku. A co z toho plyne? Že když nejsi jeden z nás, writerů tak nikdy nebudeš vědet nic o graffiti.

Les: On chce, aby graffiti furt zajímali média, aby z toho měl hodně peněz. Neví nic o graffiti. Mele hovna už pár let. Psal třeba,že MOA je tvořena ze spousty subcrews a že ty battlujou mezi sebou. Jen chci poukázat na to, že tomu nerozumí.

Trick: On chce prodat jen svůj přibeh mediim, aby se pak za nim vraceli.

Les: Ví jen jaké tlačitko má mačkat, aby měl peníze.

Mins: Když začal povídat všechny ty hovna tak jediným vysledkem bylo víc začinajících writerů.

Legal vs Ilegal

Trick: Nikdy si nemyslím, že to bude jako legal. Byla by to sranda stát na slunci s boomboxem a dělat panel, ale tak to mužu i teď. Nejdivnější věc byla,když crew TMS pomalovala leganlě S-Train. Bylo to fakt divný.

Les: Není to zabavý dělat věci, které muže dělat kdokoliv jiný.

Mins: Jak je možné,že ošklivé graffiti „cestuje“ déle než dobré práce? Nedodělané práce a bombingy vydrží na vlaku týdny. Tenhle rok jsem začal vyprazdňovať všechny cany tím, že jsem začal dělat throw-upy. Pak se nevracíš se zbytečnejma canama a aspoň musej toho víc uklidit. Utíkat z yardu s baglem plným zbytkáču? Zbomby to všechno, když už tam jsi. Když si sundáš rukavice a zahodíš cany nemužou ti nic.Nemužou ti to nijak dokázat, že si tam byl a že jsi to udělal.

Les: Barvy nás drží nad vodou,když jich máme neomezené množství… přehnany. Utrácíme hodně peněz za barvy, jediná věc co nás drží nad vodou.

Mins: Když máme neomezené množstív barev tak mají DSB problem,velký problem. Používame Montany a nové Molotow a pár Quicku. Není to to samé jako dřív, jsou moc vodové. Kdysi dávno jsi měl na výbeř pár quicku, dneska je to jinak, máš více možností. Dřív jsi musel řezat capy,aby si z něho měl fat (fatcap). Bylo to peklo. Vůbec nevíš. Musel jsi dávat bílou do oranžove, aby to lepe krylo a mělo více pigmentu.Stal jsi tam s posraným Quickem se zakladní tryskou a vůbec to nekrylo.

Rekordy

Trick: My jsme byli první kdo dal opravdový wholetrain. 8 vagónů od zhora dolu,od začátku do konce.

Les: Taky jsem byli jedni z prvních co daly přez 100 wholecaru, pár z nás to zvládlo. A jinak minimálně přez 1000 panelu.

Mins: Teď už ani nejde o ten počet, jde o tu lásku k tomu.Už nemáme žadnej cíl, prostě jen malovat s lidma, který máš rád a učit se od nich.

Les: Jsme hodně v klid.Jsem víc v pohodě jelikož pointu už máme dávno za sebou. Dneska dělam hodně prací, ale příchazim o méně času.

Mins: Teď máme i auta.Nemusíme čekat na večer,nebo na vlak,nemusíme myslet na tyhle blbosti.

Les: Teď prostě 3 nebo 4 kluci udělaj 3 nebo 4 panely, rychlovka, jedna noc.

Les: Ja mám wholecare v každém yardu v Copenhagenu

Mins: Já mám dokonce i ve Frederiksburg Station, které už není a je zapomenuto.

Divné věci: Les: Šli jsem do yardu a pozorovali jsme situaci.Najednou jsme viděli týpky jak schazí dolu po cestě. Zastavili se u reflektoru uprostřed noci a začali dělat karate film.Tak 2 minuty. Nás 7 bylo ve křoví a smali jsem se jak jen to šlo. Mlatili se tam spolu i se zvukovejma efektama a se všim.

Mins: Všichni hlídači a pracovníci se jen flakaj a sbíraj prazndý flašky. Seděj vevnitř a popíjejí kafe.Není to jejich práce starat se o graffiti a někteří jsou jen trochu opatrní.

Jednota

Mins: Máte se dívat na lidi a zjistit zda-li zapadají do skupiny ještě předtím než se k vám připojí. A je uplně jedlo kolik má hotových piecu. Přátelství je na přvním místě. Důvod proč máme hodně členů je ten, že chceme být NO.1 a nechceme zpomalvoat. Aby to fungovalo, musíš čas od času nabrat novou „krev“, aby si starší mohli oddechnout. Hlavní věcí je přátelství, ale malovaní je taky důležité.Není lechké se připojit již k fungující crew, jelikož maluje hodně.Někdy to může bejt přínos pro crew. Ale prostě pak se může chovat jako hajzl k určitejm lidem. Prvních 5 let jsme strávili timhle. Vždycky jsem na to doplatili nějak. Třeba, že lidi nešli s náma a podobný hovna. Na konci jsou ale v prdeli jelikož mají respect, ne protože děláš graffiti, ale z tebe, že je můžeš kdykoliv poslat do hajzlu.

Trick: Já se vždycky vyhýbal těmhle věcem mezi tebou a nima.

Mins: Je to správně a v pohodě.Ale taky můžeš říct svůj názor, že nejsi ochotný platit za chyby jiných.

Trick: Tohle je dokonalý přiklad toho jak jsem každý odlišní jako jednotlivci. I když nejsme stejný, snažíme se být spolu a malovat.To je hlavní cíl tehle crew.Vybereš si určitý lidi a můžeš s nima jít ven a můžeš se na ně spolehnout.

Les: Abych byl opravdu upřímný, byl jsem fakt překvapený mentalitou crew když jsem do ní přišel.Je to bezpochybně nejsilnější přátelství co jsem měl za celý život.Byl to pro mě nejpyšnější den v životě, když jsem se připojil k MOA. Říkal jsem sám sobě : „od teď se budu snažit dostat ze sebe všechno co můžu, abych byl součástí crew“. Je to víc než graffiti, víc než fame; je to jako být součástí něčeho tak silného. Občas se sice hádáme, ale když se něco stane někomu jinémo tak stojíme při něm a stojíme všichni za sebou.

Trick: Taky máme život mimo crew. A je jasný, že furt nemůžeš bejt jen pro ní. A to, že občas nemáš čas neznamená, že se může něco posrat.

Les: Lidi co se k nám připojili udělali hodně vlaku bez nás, předtím než se připojili. Nemusí to bejt někdo kdo s náma maluje a my ho nutně potřebujem. Lidi co si dělaj jen svoje práce bez nás. To nepotřebujem. Ale nidky nic nedostaneš pokud neriskuješ. Tak to je.

Mins: Nemusí to, ale platit pro každeho nového člena. Například Kegr, chodí občas sám, totálně bez krytí (čekovaní), někdy až příliš. V crew nemáme žádně tajnosti mezi sebou, ale Kegr je trošku jinej. Neříká nám třeba o svejch samostatnejch akcích a tak. Když cestuje tak říká lidem, že on je MOA aby měl místo kde zůstat. Je to v pohodě a dělá hodně MOA věcí. Plus dělá ješte MOA práce na S-Trainy. Ostatní věci co dělá, to je jeho věc. Moc s Kegrem nemluvíme, on je totálně utajenej. Je to člověk se kterým se nejméně schazíme. Samozřejmě, je obrovskou vyhodou pro crew a nikdy jsem nepřemýšleli, že bysme ho z ní vyhodili. Jen sem chtěl říct, že je jedinej kdo z crew tak trochu vyčnívá.

Les: Když jde o graffiti je výbornej, ale když jde o přátelství a a socializaci je to pravej opak. Je to jakoby nedostatek poctivosti oproti ostatním.

Mins: Když jel do Francie, přijel domu a dělal francouzkej styl.Tímhle ho nediskriminuju. Někteří jiní kluci jsou s náma hodně dlouho, a on ani skoro nezná pravidla hry. Je to hodně v pohodě typek, ale prostě je trochu jinej. Stejně jak psali v Magic Moments #2 „Kegr – The One Man Army“. Není to zase tak pravda. Neděla tolik toho. Mám všechny tyhle fotky. Vim přesně co dělal; Řekněme, že udělal 300 MOA piecu; potom udělal řekněme 300 KEGR piecu, ale za zády ostatních.Neukazoval nám to.To je prostě jeho styl, není tu nic co ho změní. Ale velkej props pro něj za to co dělá. Bez něho by to nebylo ono. Je 100% šílený, tohle všechno není nějakej diss proti němu.Jenom poukazuju na to jak je odlišný od nás všech.

Mins: Kegr hodně cestoval. Je opravdu v týhle věci. Je fakt výhodou pro crew. Byl na nejsilnějích místech Evropy jako je Bulharsko, Řecko, všude. Má to rád, utrácí za to všechny svoje peníze.

Trick: On ani nekouří a je jedinejch kdo si odnáší barvy.

Les: Máme taky ostatní zakladny jako Rotterdam a Stockholm, víš jak.Zbytek crew.

Mins: Yeah.Ale uběhlo hodně doby od toho co jsme byli ve Stockholmu. Tohle je další novinářská kachna kterou můžem zabít. Nejsme tolik času zase spolu. Naposledy v roce 1992 byla to paráda a malovali jsme nějaké věci. Bylo to jinačí než teď. Je to na hovno, rychlý práce. Jestli chceš stihnout vlak musíš se hodně stresovat. Holansko je to co preferuju, hodně kamošu, dobrej hash a hladké vlaky. Krásný a lehký jak dostat bananatrains. Říkali, že tam je policajt v každým křoví, ale vyčekovali jsme si skvělou rampu odkud se to dá krasně pomalovat. Naposledy když jsme tam malovali. Byli jsme na místě o kterým nevědí ani místní.

Mins: MOA má hodně hustejch členů. Jako Moes. Byl to vždycky dobrej kamoš a bydleli jsem spolu na sídlišti. Byl v tý době v KDV crew. Když KDV zpomalila a on byl poslední kdo maloval vlaky, tak sme se ho prostě zeptali jestli nechce k nám. Na začátku se trošku držel pozadu, ale pak zjistil, že to je ta správná věc. Asi tak po tejdnu nebo tak nějak se k nám připojil na Vanoční párty. Dělal hodně věcí sám. On je One-Man army. Prostě dělá svojí věc. Občas i s „Rema“.

Les: Prostě typ kterýho potřebujem, je skvělej pro crew.Skvělej příklad pro jednotu a přátelství. Je jedním z nekorunovaných králu Copenhagenu. Udělal hodně věcí a vždycky k tomu dal crew nam, vžycky, bez kecu. Fantasticky. Byl v crew hodně dlouho, ale bohužel sme se rozešli kvuli nějakým problemum. Je to v pohodě kamoš.Kdykoliv mu zavolam pujde malovat. Byl to smutný den když odešel od nás.

Respekt

Mins: Já mam velkej respect pro Chintze, pro to jaký dělá vlaky a jakej má styl. Nestará se o to co dělá. Jeho život je graffiti, věnuje se mu nonstop. Jeho cením asi nejvíc.

Trick: Koho já nejvíc cenim pro styl je Sabe.Když maluje, tak to vypada jak kdyby jeho mozek byl roztříštěnej po zdi. On je „špatnej“ a opravdu má skill.

Mins: Jo to máš pravdu.Někdy nevíš co udělá. Ale na konci to má dobrej tvar. On nezná sam sebe. On je „špatnej“. Dávám respect taky pro Rense a Cavea.Taky jsem maloval se Secherem asi dvakrát předtím než je chytli a on přestal.Byli jsem domluvení na vlaky pote co ho chytli, ale on nepřišel. Druhý den rano mi volal a řekl ať se jdu podívat na nadraží. Přišel jsem tam a byly tam tři fresh panely. Kdysy to bejval král.

Budoucnost

Trick: Nikdo neví.

Mins: Neplanuju dovolenou ani přestávku to vim určitě. Pro mě je graffiti práce. Je to jedoduchý. Když nebudu malovat nikdo za mnou nebude stát.Potřebuju to. Jsem neklidný a hyperaktivní. Někdy mám radši zdi než vlaky. Je to víc jak mise. Známe teď vlaky moc dobře, když udělaš throw-up ve městě, nikdy nevíš, je tu víc akce když dělaš hardcorový místa. Na zdi se taky víc naučíš. Budeš líp malovat, chytneš nějaky techniky od „wallpainters“. Je težký bejt lepší a zlepšovat svůj styl když děláš vlaky.

Les: Dřív jsem se snažil dávat si nějaké uřčité cíle, jako například „až budu starší tak udělám toto“ atp. Nikdy se to nestalo. Žiju tím. To je tak všechno co ti teď můžu říct. Nevidím důvod proč bych měl přestat chodit ven a dělat vlaky, je to lehčí a lehčí. Ale čím je člověk starší tím je větší šance, že přestane.

Mins: Taky tím žiju.

Les: Je to tvůj vlastní život, to co se počítá to co tě činí šťastným. Proč bych měl přestávat s něčím co mám rád?

Trick: Když člověk přestane, co mu pak zbejvá dělat?

Mins: Víš, jakoby už nejseš jen taková ta ovce systému pořád jsi někdo. Boháč nebo vyjebanej obchodník, žije jenom vyděláváním peněz a nakonec chcípne. Nikdo si ho nebude pamatovat nebo veďět kdo byl, když byl na živu. My existujem.

Trick: Jsme určitě nedílnou součástí Dánska.Když prošte pusobíme deset let, zůstanem tu další desetiletí.To je ta historie pro tebe.Když už prostě nebudou jezdit staré S-trainy, lidi si na nás vspomenou právě díky nim. Je jedno jak dlouho budem ješte malovat. Nikdy nikdo nebudu lepší než my.

Mins: Přemejšlim kolik jsme peněz za graffiti utratili, mohl jsem být hodně bohatý kdybych si nechaval všechny peníze co jsem utratil za plechovky.Nikdy nepochopim zákony. V kolika jiných trestných činostech utracíš svoje těžce vydělané peníze, aby jsi mohl spáchat zločin? Konečně by mohli otevřít oči a pochopit, že to je pro ně přínosem. Děláme věci krásnějšími, v Dánsku jsou, ale zákony proti graffiti velkej problem. Podívejte se třeba na Německo jak to tam vypadá za rok, nebo na Holandsko, co třeba amerika za 10 let.Nebo se podívejte do Italie jaké to tam je. Dánsko je oproti tomu nic. Tam jsou zakony mín přísne. Třeba Itálie je celá pomalovaná.

Mins: Za chvilku nám taky vyjde video. Plán je udělat něco malého, stát se součastí hry a vydělat nějake peníze. Bude tam hodně akce a vyjde tento rok.

Budoucnost

Mins: Budem tady řadu let. Spousta mladých kluku si chce dát taky 100 vlaků. Jen si vzpomeňte kolik jsme tomu věnovali času a usilí. To je to proč by jste nás měli respektovat a ne kvuli tomu co jste slyšeli nebo viděli za dobu co malujete. Bez MOA vlaku kolik by bylo pomalovaných vlaku v Dánsku? Náš plán je aby se to furt vyvýjelo a věci šlapali.Třeba jako v New Yorku. Drž hubu a bež malovat. Nechci vídat furt jen svoje věci. Je tu místo pro víc lidí na téhle scéně. Já bych nejraději viděl zase Cavea na vlacích. Protože dělal dobrý věci docela často. Taky Ango a starej Jazz. Doufám, že se budou chtít vratit. Lidi jako Tower by měl dělat throw upy na vlaky. Chceme zničit system. On je taky v MOA. Dělali jsme nějaké super věci s nim. Ale on raději maluje s Carnem a jeho kamošema. Vždycky když mu volám tak odmítá jít. Jedině když mu řeknu, že jdem na yard tak to příjme. On chtěl dělat svoje vlastní věci a je to cool. To co dělal po MOA za throw upy bylo neskutečné. Je to ultimatní. Udělal šílené množství throw upu s Carnem po celém Dánsku. Když se podíváš zpatky v čase tak Rens, teď Kegr a mnoho dalších dělá to samé. Když vybereš lidi jako Rens, Bates, Kyles, Freez a mnoho dalších starších writeru. Nikdy nemůžeš mluvit o nich špatně, jelikož máš k nim respekt.Víc by se měli lidi zaměřit na to se zlepšovat a získavat styl než aby získavali fame.

Poděkovaní

Trick: Díky všem lidem co nás znají.

Mins: Díky Magic Moment a Colourblind a našim crews VIM a MSN

-*-*-

z časopisu Magic Moments Issue 4 – 2000 přeložil Radoš / 481299

Blog link: http://monsters-of-art.blogspot.com/

Monsters of Art 2

Monsters of Art 4

Fotky jsou postahovaný z internetu a většina věcí na fotkách vznikla až v době po rozhovoru… jen pro pořádek.

Sdílej !
0
0
  

Tvůj komentář